fortfarande vid liv!

Sunday, September 10, 2006

fortfarande vid svenssonliv!

Allt som oftast blir det så att jag sitter framför datorn tills jag nästan kollapsar, tänker att jag ska plugga imorgon, och går in i sängen och kollapsar. Idag kommer inte att bli sådan, eftersom jag nått taket för hur mycket jag kan skjuta fram; förutom att det är en så fantastisk höstförmiddag att jag har lust att spendera den med att dricka kaffe och diskutera irrelevanser i ett par timmar. Förutom att jag nog bara måste fixa lite grejer i World of Warcraft först, och förutom att jag sitter och skriver här. Så kan det gå. Nu över till något annat:

Den nakna marknadsekonomi som finns i World of Warcraft är, får jag motvilligt erkänna, enormt underhållande i hur den efter ett tag urartar i något väldigt likt det ekonomiska system vi har idag. I World of Warcraft finns det förstås ingen elit som har kontroll över produktionsmedlen, och man börjar inte spelet med avsevärt olika förutsättningar att tjäna pengar men det är tydligt att se det fundamentalt problematiska med pengasystemet- hur det sätter relationen mellan utfört arbete och belöning helt ur funktion. För att utveckla:

Det finns ett föremål som heter Essence of Fire. Om man dödar monster med någon sorts relation till eld(Fire Elementals, typ) så har de en relativt låg chans att ha en sådan på sig när man "lootar" dem, dvs plockar upp vad de hade på sig.

Spelet fungerar som så att det finns rätt mycket användningsområden för Essence of Fire, och rätt många spelare på servern så det finns en konstant(självfallet varierande) efterfrågan. Det finns dessutom en hel del Fire Elementals att döda på lite olika ställen runt om i världen så tillgången är rätt konstant den med.

Om man då behöver Essence of Fire, så kan man antingen åka till något ställe i världen med mycket Fire Elementals och döda sådana i hopp om ett par(2-5/h) stycken eller köpa dem på Auction House(en marknadssimulator) för ungefär 5 guld styck. Här kan man alltså se att även om man har världens flax och får 5 Essence of Fire på en timme, så har man alltså på den timmen tjänat de 25 guld man annars betalat för dem.

Kopplingen som färre lyckas göra(men dock mina bloggläsare, skulle jag gissa) är förstås att om man spenderar en timme på att döda monster som ger pengar istället kommer man lugnt upp i åtminstone 30-40 guld/h och i många fall mer. Eller då 6-8+ Essence of Fire. Man skulle med vanlig kapitalistisk logik rent av kunna säga att man förlorar Essence of Fires på att gå och försöka döda dem, men eftersom merparten av spelbefolkningen inte förstår kapitalets funktioner så bra regleras aldrig marknaden enligt de principer den borde följa.

Nu är jag(såklart) medlem i bästa guildet(med ganska god marginal) på servern, och det är personer vars förståelse för matematik trots allt är åtminstone godkänd och ändå, när jag loggade på idag möttes jag av ett hjärtligt frustrerat "omg fucking essence wont drop :((((".

Economic man RIP

1 Comments:

At Mon Sep 11, 02:59:00 AM, Anonymous Anonymous said...

Najs. Men jag jag vågar fortfarande inte skaffa Wow-konto.

 

Post a Comment

<< Home