fortfarande vid liv!

Monday, October 02, 2006

Sovstäder etc

Ingen i hela världen borde behöva stiga upp klockan åtta på sin födelsedag. Det tog tio minuter att sakna Cecilia när hon åkt iväg, och strax över en timme att ta sig till obygden mellan Malmö och Lund för morgonens konferens om kommunala strukturer och koncept. Det kommer att ta desto längre tid att förstå varför det är en del av lärarutbildningen, men jag har knäckt värre nötter.

Under andra rasten kommer tjejen som också ska vara på Hjärupslundsskolan fram till mig. Jag vet precis vad hon vill, men det hon vill har inget alls med mig att göra. Hon går rak i ryggen och ler artigt och när hon kommit fram till mig tar hon ett andetag som för att säga något innan jag hinner före. "Du bruden", säger jag och tittar bort en liten stund, "min intimsfär är typ tio meter i diameter, minst."

Hon ser besvärad ut, men backar ett par meter för att sen vända sig om och söka upp någon annan att prata med. Vi sitter på tåget sen, nästan ensamma i hela vagnen, men hon säger inte ett knyst.

På tåget hem hamnar jag med den andra killen som ska praktisera på Hjärupslundsskolan och kallpratar. Han är tjugoett år, vegan, och säger att han sökte till lärarutbildningen för att han inte direkt blir yngre. Han följer upp med att fråga hur gammal jag är, och jag himlar med ögonen innan jag svarar "Tjugoåtta idag, faktiskt". Han blir lite röd i ansiktet, men får ur sig ett "Ha den äran". När den pinsamma tystnaden varat i uppemot femton sekunder reser han sig, sträcker lite på sig, mumlar något om toaletten och försvinner.

Senare samma kväll står jag nere på gården med Cecilia och röker, och jag säger att "Det hade varit fett att vara typ Svenssonrik, så man hade kunnat handla ett par bananer ibland och bara lägga i kylen ifall man blir sugen på frukt". Hon skiner upp som en sol och pussar mig på kinden, och jag tänker att nån dag ska jag förstå mig på det där med sociala kön men det är inte idag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home