fortfarande vid liv!

Friday, July 03, 2009

Grattis på födelsedagen, Sajk!

Första veckan efter semestern började solen och gräspollen sitt stilla utpressande av mänskligt medvetande, är inte det typiskt så säg? Från falafelställets fönster kan jag kisa ut mot gassande asfalt. Jag lutar mig ännu lite närmare fläkten och kollar över på en mörkhyad man i köksmundering. Falafeln jag beställde för flera minuter sedan har han inte ens börjat på utan står fortfarande och tittar letargiskt på samma gassande asfalt som jag och lutar sig hela tiden lite, lite närmare luftkonditioneringen. Jag sneglar på klockan och inser att om jag ska både äta och hinna tillbaka till jobbet börjar tiden bli knapp och tar till min bryskaste röst för att förklara för mannen i köksmundering att det minsann finns andra falafelställen i närheten där personalen förstår vad service är.

Det hinner nästan gå en sekund innan jag förstår vad jag precis gett uttryck för. Jag står inte framför honom som plågad, hungrig, svettig medmänniska utan som budbärare åt kapitalet. De saker som precis fick mig att känna samförstånd med honom har bytts ut mot en projektion av min ovilja att bli utskälld av chefen, och i slutändan mitt desperata behov av att kunna betala hyran varje månad. Det känns kusligt att inse, men samma bojor som fjättrar oss båda vänder oss också mot varandra. Så fungerar kapitalet.

Han ser uppgivet och avtrubbat på mig innan han mumlande stressar fram en falafel jag i slutändan inte vågar äta. Tänk om han spottat i den?

...

På bloggar och fikaraster landet runt pågår något man som människa inte kommer att få många chanser att observera i sin livstid. Samhällsmoralens grundpelare håller på att omdanas omkring oss. Fildelning är stöld, sade överheten, och således bryter vanliga människor nu dagligen mot guds bud för att kolla på House, Lost, The Big Bang Theory och annan finkultur. Eller för att lyssna på nya Mos Def-plattan och dylik dunka-dunka-musik.

Samhällsmoral som fenomen har inte sin grund i religion eller gud såklart, utan i samma produktionsmönster som också skapar religioner och gudar. Det säger sig själv att jägar & samlar-samhällen inte kan ha moraliska värderingar runt fildelning eftersom deras produktion inte är så avancerad ännu, och det är såklart lika självklart att det i dagens samhälle inte finns några moraliska värderingar runt vad man ska göra med bytet efter jakt.

Mer intressant är då att vad moralen i jägar & samlar-samhällen påbjöd, var att man delade med sig av bytet av förklarliga orsaker- det fanns ingen poäng med att inte dela med sig, då det inte fanns något att ge i utbyte. Först när människor börjar handla med varandra och privategendom uppstår blir det möjligt för en samhällsmoral som fördömer stöld att uppstå.

Liknande mönster återfinns på flera ställen i historien. Kyrkan hävdade till exempel, runt tiden efter romarrikets fall, att det var en synd att kräva ränta på något man lånat ut. Eftersom lån på den tiden var något som i princip bara förekom i samband med att gårdar drabbats av torka, skadedjur osv och behövde låna säd eller mat av andra gårdar. Då ansågs det förkastligt att sko sig på andras lidande i den utsträckning att man krävde extra mycket tillbaka från svältande bönder. Efter bankväsendets uppkomst fick dock både kyrkans regler och den allmänna moralen revideras. Naturligtvis, sade bankerna, är det rimligt att kräva ränta eftersom vi annars kunnat investera i andra verksamheter där vi tjänat mer pengar. När produktionen dikterat något som naturligt, dröjer det alltså inte länge förrän folks uppfattning om "rätt" och "fel" följer svit.

Stöld är ett begrepp som, som sagt, härstammar från en tid långt innan vår, när varor inte kunde reproduceras utan att samma arbetsinsats krävdes en gång till för att täcka upp förlusten av en stulen vara. Där de moraliska invändningarna mot stöld i klassisk mening är självklara för folk som är uppvuxna i samhällen som accepterar privat ägande, är de moraliska invändningarna mot fildelning lika obegripliga för en ungdomsgeneration uppvuxen i dagens informationssamhälle.

Produktionens utveckling har nu möjliggjort storskalig informationsdelning, och därigenom invaliderat information som en vara man behöver köpslå för. Istället för att erbjuda min slitna Anti Pop Consortium-skiva för ditt exemplar av Karate Kid kan vi nu båda ha både och. Alla vinner, och där vi en gång fick lära oss av bankirer och feodalherrar att det faktiskt inte var så farligt att kräva ränta på lån får vi nu lära oss av nördar att det faktiskt är helt orimligt att jämställa fildelning och stöld. Precis som då kommer samhällsmoralen förr eller senare att ge med sig.

Att tacka för detta är som väntat varken kapitalets höger eller vänster, bibeln eller koranen, Pac eller Biggie, utan fildelande svennar, blattar, killar och tjejer i den arbetande klassen som utan att ha läst en sida Marx förenas i en egen sfär där bytesvärdets logik upphört existera. De varor man kommer över realiseras lika mycket i att delas med andra som att konsumeras, och det bådar gott inför framtiden! Bankirer kommer att önska att det bara var rätten till att kräva ränta som togs från dem när svennar, blattar, killar och tjejer inser att de strukturer de idag vänder sig mot i slutändan bottnar i en problematisk produktion baserad på privat ägande.

Alliterationernas mästare, over and out.

...

Nya Mos Def, ja! Har ni hört den ännu? Skivfan gör mig knäsvag på riktigt. Beatsen är fantastiska, bitvis och texterna är briljanta utan att vara cheesy i någon riktning(om man alltså inte har något emot pretentiösa rappare). Någon dag när ekonomin tillåter det får jag nog ta och fixa mig en ipod och med Mos' hjälp göra sommarvärme och gräspollen lite mer uthärdligt. Ikväll hägrar alkohol och kortspel!

3 Comments:

At Sun Jul 05, 05:58:00 PM, Blogger Mattias said...

Damn, det här var en högoddsare. Kommer det komma mer?

Texten känns ganska spot on. Men jag har en fråga: vad menar du när du säger att samma produktionsmönster som skapar samhällsmoral också skapar religion? Religion fyller en praktisk funktion i ett samhälle och är därför en produkt av det samma?
Har du läst The God Delusion? Richard Dawkins har en del jävligt intressanta teorier om religionens uppkomst och spridning.

 
At Fri Jul 10, 12:17:00 AM, Blogger Thomas said...

En kommentar, ingen lågoddsare heller :D

Om man inte tror på någon högre makt, så måste vår tankeprocess förklaras i vår materiella omgivning på något sätt. Vår materiella omgivning är ett resultat av hur vi organiserat samhällsproduktionen och därför har både våra tankar och vår framtida samhällsproduktion utgångspunkt i vår nuvarande produktion.

Det är inte egentligen en fråga om att "religionen uppstår för att den fyller en funktion"(men så kan man såklart också se det, det är ju en väldigt abstrakt fråga) utan snarare att den uppstår i ett samhälle med vissa materiella förutsättningar och det har den gemensamt med samhällsmoralen. Jag inser att det blev lite luddigt formulerat men jag menade alltså inte att de är resultat av exakt samma produktionsmönster(troligen kom moral innan religion, men det vet jag inte något om- det kanske står något i boken du rekommenderar?) utan att de båda är resultat av produktionens organisation snarare än någon högre makt.

Hoppas du är nöjd med svaret. Det kommer ett nytt inlägg, typ ikväll. Efter det garanterar jag inga updates, men får se. Det är väldigt roligt att skriva just nu iaf.

 
At Wed Jul 15, 04:48:00 AM, Blogger Mattias said...

Ah men då förstår jag vad du menar. 10 Jul var ett tag sen nu. ;)

 

Post a Comment

<< Home